måndag 12 januari 2015

Vintern har kommit på riktigt.

Nu blev det riktigt kallt igen. Just nu är det -27 och tempen sjunker fortfarande, prognosen säger -30 idag.
Det jag kan se är att nu passerar vi gränsen för vad pumpen klarar utan hjälp. Vid varmvattenproduktion, så klarar den inte att återhämta sig utan el-spets krävs. Om det inte är vattenproduktion så klarar den nätt och jämnt att räkna upp integralen. Den nu pågående körningen har startat kl 06.00 i morse och börjar närma sig klar nu klocka 11.00, den stod still i 15 minuter innan den starten.

Men man lär sig även i det här läget :) Jag har funderat på hur den gör när den gör varmvatten samtidigt som den värmer huset (HGW). Den sänker då diffen mellan retur från radiatorerna och framledning till radiatorerna från 8C till 6C, de 2 sista går till att värma varmvattnet. Jag hade inte sett att den någonsin blir klar med en sådan körning, men det visade sig att det blir den visst - men det tar en evighet. När varmvattnet blivit 60C så stänger den av HGW och återgår till deltaT 8C och jobbar uteslutande med husvärmen. Den har mkt jobbigt att höja de sista graderna till 60C, så jag vill sänka den tempen till ca 55C - har frågat hur man gör, men inte fått nått svar av Thermia än.

Jaja, jag får ta på långkalsongerna och inte ta några långa promenader den här veckan. Blir nog till att elda en del i kaminen också.